Kehittämisajatuksia
Kehittämisehdotuksia
Kehittämisohjelman raporttiin
sisältyy useita erillisiä kehittämisehdotuksia,
joista on tässä
vain lyhyt luettelonomainen
esittely:
• Yksityistieavustusten osalta
ehdotetaan yksityistielain
mukaisten avustusten
(ELY-keskukset) ja KEMERA-
lain mukaisten avustusten
(Metsäkeskukset)
yhtenäistämistä ja kokoamista
yhdeksi avustusjärjestelmäksi
• Valtion ja kuntien välistä
työnjakoa ja ns. yhden luukun
periaatetta olisi edistettävissä
keskittämällä
avustukset kokonaan yhdelle
taholle. Tähän ei selvityksessä
syntynyt selkeää
yhtä ehdotusta.
• Yksityisteiden hallinnon
osalta tulisi pyrkiä ja edistää
tiekuntien kokoamista
suuremmiksi yksiköiksi.
Tällöin ammattimaisten
ja kaupallisten palvelujen
käytölle syntyisi nykyistä
paremmat edellytykset,
erityisesti niissä tilanteissa,
joissa talkootyötä ei
enää ole saatavissa.
• Kunnan tielautakunnan juridisia
tehtäviä tiekuntien
2/2012 27
hallinnon suhteen esitetään
siirrettäväksi Maanmittauslaitokselle.
• Metsäalan organisaatioiden
muutoksissa yksityistieasioiden
rooli tulisi ottaa
huomioon ja määritellä eri
tahojen roolit muun yksityistiekentän
kanssa yhteistoimin.
• Alueellisia suunnitelmia
yksityistieverkon kehittämiseksi
ehdotetaan kokeiltavan
ja kehitettävän.
Naapuristako oppia ja
ilmastonmuutoksestako
paineita?
Yksityisteiden hallinnon ja
avustusten vertailussa muihin
maihin Ruotsi on lähes ainoa
käyttökelpoinen vertailukohde.
Muualla Euroopassa
niin yleisten teiden kuin yksityisteidenkin
luokittelu ja
hallinnointi on niin eri tavoin
Kuva 2. Eri toimijoiden tehtävät ja roolit yksityistieasioissa (yksityistiearkkitehtuuri).
organisoitu, että vertailua ei
pysty tekemään. Lisäksi ympäristöolosuhteet
(talvi, routa)
asettavat hyvin erilaisia
vaatimuksia tienpidolle myös
yksityisteillä.
Ruotsissa ei ole erillistä yksityistielakia,
vaan yksityisteiden
hallinto on järjestetty
yleisemmän yhteisaluehallinnon
avulla. Siinä saman
hallinnoinnin piiriin voi kuulua
muutakin infraa kuin tiet
(vesihuoltoa, kaapeleita, yhteisiä
alueita) ja kunkin tilan
tai asunnon osuus ja muutokset
yhteisestä hallinnosta
ja kustannuksista määritetään
maanmittaustoimituksen
tyyppisessä menettelyssä.
Maanmittauslaitos on Ruotsissa
tässä suhteessa voimakkaammassa
viranomaisroolissa
kuin meillä. Tällaisen
”maaseutuinfran hallintomallin”
kokeiluun tai ainakin
soveltamisen selvittämiseen
myös Suomessa tulisi varautua
ennen kuin muita laajempia
lainsäädännön muutoksia
tehdään.
Viimeaikaiset ilmastonmuutokseen
liittyvät äärisääilmiöt,
myrskyt ja tulvat
ovat nostaneet esille tarpeen
suojata erityisesti johtolinjat
nykyistä paremmin. Varmemmin
johdot säilyvät maahankaivettuina
kaapeleina.Johtojen
ja kaapeleiden tarvitseman
tilan varaaminen
nykyisten liikenneväylien
maastokäytävissä tuntuu hyvin
perustellulta, sekä toimintavarmuuden
että huollon
helppouden näkökulmista.
Maanteiden osalta julkisuudessa
on jo ollutkin ehdotuksia
mm. maantielain kehittämiseksi
tähän suuntaan. Tämä
sama asia tulee vastaan myös
yksityisteiden varsilla, siellä ei
nykysäädöksissä ole tätä johtokäytäväajattelua
mukana.
Edellä ehdotettu ”maaseudun
infran hallintomalli” olisi osaltaan
myös edistämässä tällaista
alueen yhteiskäyttöä ja
loisi lainsäädännöllisen pohjan
yhteiskäyttöiselle tilavaraukselle
Kommentit
Lähetä kommentti